CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 2, 2009

ASY-SYAHID SAYYID QUTB RAHIMAHULLAH


Photobucket



ASY- SYAHID SAYYID QUTB RAHIMAHULLAH -DI BAWAH BAYANGAN AL-QURAN.



AL-MAQHFURULAHU AL-'ARIF AS- SYAHID SAYYID IBN QUTB IBRAHIM TELAH DILAHIRKAN PADA TAHUN 1906 DI KAMPUNG MUSYAH, DAERAH ASYUT, EGYPT DALAM SATU KELUARGA YANG KUAT MEMATUHI AJARAN AGAMA DAN MEMPUNYAI KEDUDUKAN YANG TERHORMAT DI KAMPUNG ITU.Photobucket

BAPANYA HAJI QUTB IBRAHIM SEORANG YANG DISEGANI UMUM DAN BANYAK BERBAKTI KEPADA ORANG2 MISKIN. SETIAP TAHUN BELIAU MENGHIDUPKAN HARI2 KEBESARAN ISLAM DENGAN MENGADAKAN MAJLIS2 JAMUAN DAN TILAWAH AL-QURAN DI RUMAHNYA TERUTAMA DI BULAN RAMADHAN. IBUNYA JUGA SEORANG YANG BERTAQWA DAN MENYINTAI AL-QURAN. KETIKA MAJLIS2 TILAWAH AL-QURAN DIADAKAN DI RUMAHNYA, IA MENDENGAR DENGAN KHUSYUK, DENGAN SELURUH PERASAAN DAN JIWANYA. PEMANDANGAN INI BEGITU MELEKAT DALAM INGATAN ANAKNYA SAYYID QUTB YANG MASIH KECIL DI WAKTU ITU DAN MENJADI KENANGAN YANG MANIS DALAM USIA SELANJUTNYA SEHINGGA BELIAU PERNAH BERANGAN-ANGAN MEMPUNYAI SUARA YANG MERDU DAN LUNAK SEPERTI PARA QARI UNTUK MENPERDENGARKAN TILAWAH AL-QURAN KEPADA IBUNYA YANG MENYINTAI AL-QURAN, TETAPI BELIAU TIDAK SEDAR BAHAWA TAKDIR ILAHI TIDAK MELAHIRKANNYA UNTUK MENJADI SEORANG QARI YANG BERSUARA EMAS, MALAH UNTUK MENJADI SEORANG MUFFASIR YANG AGUNG DI ZAMANNYA.

BELIAU TELAH MENGHAFAL AL-QURAN DALAM USIANYA YANG BELUM MENCECAH SEPULUH TAHUN DAN DENGAN ITU BELIAU TELAH MERALISASIKAN CITA2 DAN IMPIAN AYAH DAN IBU YANG DIKASIHI DAN BELIAU TELAH MERAKAMKAN HUTANG BUDI KEDUANYA YANG TELAH MENANAM BENIH2 KECINTAAN KEPADA AL-QURAN DI DALAM KATA PERSEMBAHAN DUA BUKU KARYA SULUNGNYA YANG TERKENAL DI DALAM PENGAJIAN AL-QURAN.

DI SEPANJANG ZAMAN KANAK2 DAN REMAJANYA BELIAU TELAH MEMPERLIHATKAN PETANDA2 KECERDASAN YANG TINGGI DAN BAKAT2 YANG CERMERLANG YANG MENARIK PERHATIAN PARA GURU DAN PENDIDIKNYA, DI SAMPING MEMPERLIHATKAN KEGEMARAN MEMBACA YANG HEBAT, KEBERANIAN MENGEMUKAKAN PERTANYAAN2 DAN MENGELUARKAN PENDAPAT2 YANG BERNAS.

BELIAU SENTIASA MENDAMPINGI AL-QURAN SEHINGGA BELIAU MEMASUKI KULIAH DARUL-'ULUM SEBUAH INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI ISLAM DAN SASTERA ARAB YANG TERKENAL DI SELURUH DUNIA ISLAM, DI MANA KEFAHAMAN AL-QURANIYAH DAN PEMIKIRAN ISLAMIYAH BELIAU SEMAKIN SUBUR DAN TERSERLAH. SETELAH MENAMATKAN PENGAJIAN TINGGINYA, BELIAU MENCEBURKAN DIRI DI BIDANG KEGURUAN DAN PENULISAN DAN AKHIRNYA DIPINDAH KE BAHAGIAN PENTADBIRAN DI KEMENTERIAN PELAJARAN DI QAHIRAH.

KINI NAMA BELIAU TERKENAL SELAKU SEORANG YANG PROLIFIK YANG BUKAN SAHAJA PENULIS DALAM AKHBAR2 DAN MAJALAH2 ILMIYAH YANG TERKENAL, MALAH MENERBITKAN MAJALAH2 YANG LEBIH BERWAWASAN DARI MAJALAH2 YANG WUJUD DI MASA ITU HINGGA MENGGUGATKAN PIHAK2 YANG TERTENTU. PENULIS2 BELIAU DIMINATI RAMAI TERUTAMA GENERASI MUDA . MEREKA TERTARIK DENGAN PENJELASAN2NYA YANG TAJAM, PENDEDAHANNYA YANG BERANI DAN ANALISISNYA YANG MENDALAM.

SETELAH MERASA CUKUP MATANG, MAKA PADA TAHUN 1945 BELIAU MEMUTUSKAN UNTUK MEMULAKAN PENULISAN BUKU2. KETIKA ITU USIA BELIAU MENGHAMPIRI EMPAT PULUH TAHUN. DAN SEJAK TAHUN ITU HINGGA KE TAHUN 1950 BELIAU TELAH BERJAYA MENGHASILKAN DUA PULUH ENAM BUAH BUKU YANG BERMUTU DAN BERBAGAI-BAGAI BIDANG PENULISAN SASTERA DAN ISLAMIYAH.







PADA TAHUN 1948 BELIAU DIHANTAR KE AMERIKA UNTUK MEMPELAJARI SISTEM PENGAJIAN DAN PEMBELAJARAN DI NEGERI YANG TERMAJU ITU DAN SELAMA HAMPIR DUA TAHUN BERADA DI SANA, BELIAU TELAH MEMBUAT KAJIAN YANG LEBIH MENDALAM DARI BIDANG YANG MENYANGKUT PENDIDIKAN DAN PELAJARAN DI NEGERI ITU, IAITU BELIAU TELAH MELAKUKAN PENGAMATAN2 YANG LUAS MENGENAI KEHIDUPAN AMERIKA YANG BANYAK MENGECEWAKANNYA. KINI BELIAU TELAH MELIHAT DAN MENGENAL TAMADUN "AMERIKA DARI DEKAT. KEMUDIAN MEMPUNYAI SEGALA SESUATU KECUALI ROH"

SEKEMBALINYA DARI AMERIKA BELIAU MEMUTUSKAN UNTUK MENUMPUKAN SELURUH HAYATNYA KEPADA PENGAJIAN ISLAMIYAH DAN HARAKAT DAN MENINGGALKAN GELANGGANG SASTERA YANG MENJADI GELANGGANG PEMINATANNYA DI ZAMAN SILAM. SEWAKTU MERAKAMKAN TITIK PERALIHAN INI BELIAU MENULIS :





"ORANG YANG MENULIS KAJIAN INI IALAH SEORANG YANG HIDUP MEMBACA SELAMA EMPAT PULUH TAHUN GENAP. KEGIATANNYA DI PERINGKAT PERTAMA IALAH MEMBACA DAN MENELAAH KEBANYAKAN KAJIAN YANG MENJADI BIDANG IKHTISASNYA DAN KAJIAN2 YANG MENJADI BIDANG KEGEMARANNYA. DAN PADA AKHIRNYA IA PULANG KE PANGKAL JALAN IAITU PULANG KEPADA SUMBER2 AKIDAH (AL-QURAN) , PANDANGAN DAN KEFAHAMANNYA. DAN DI SANA IA DAPATI BAHAWA SELURUH APA YANG DIBACANYA ITU AMAT KERDIL JIKA DIBANDINGKAN DENGAN POTENSI2 AKIDAH ISLAM YANG AGUNG ITU DAN AKAN TERUS DENGAN SIFAT AGUNGNYA. WALAU BAGAIMANAPUN IA TIDAK MENYESAL ATAU KEHABISAN UMURNYA SELAMA EMPAT PULUH TAHUN ITU, KERANA DENGAN USIANYA YANG SELAMA ITU IA BERJAYA MENGENAL HAKIKAT JAHILIYAH, MENGENAL PENYELEWENGANNYA, KEKERDILANNYA , KEKOSONGANNYA, KESONGSANGANNYA, DAN DAKWAH2NYA YANG KARUT. SEJAK ITU IA SEDAR DENGAN PENUH KEYAKINAN BAHAWA SEORANG MUSLIM TIDAK BOLEH MENYATUKAN DUA SUMBER ILMU PENGETAHUAN YANG BERLAINAN ITU UNTUK DITERIMA OLEHNYA.










TAHUN 1951 - 1964 MERUPAKAN MASA PERALIHAN BELIAU KEPADA PENULISAN2 ISLAMIYAH YANG SERIUS DAN CEMERLANG DI SAMPING MERUPAKAN TAHUN2 YANG AMAT PRODUKTIF, DI MANA LAHIRNYA KARYA2 AGUNG YANG MENJADI BUKU2 WARISAN ISLAMIAH YANG PENTING DI ZAMAN INI DAN DI ZAMAN2 MENDATANG, DAN KARYA YANG MENJADI MERCU TANDA DAYA PENGHASILAN INTELEKTUALNYA IALAH TAFSIR "FI ZILALIL-QURAN" DAN JUZU' PERTAMA DARI TAFSIR INI MENCUL PADA TAHUN 1952 DAN BELIAU TELAH MENYELESAIKAN PENULISAN TAFSIR INI SEBANYAK TIGA PULUH JUZU' PADA AKHIR TAHUN LIMA PULUHAN, IAITU MENGAMBIL MASA KIRA2 HAMPIR LAPAN TAHUN.







TAFSIR FI ZILALIL -QURAN ADALAH DITULIS DENGAN BERSANDARKAN KEPADA KAJIAN2 BELIAU YANG MENDALAM, YANG DITIMBA SECARA LANGSUNG DARI AL-QURAN DAN AS-SUNNAH, DI SAMPING BERSUMBERKAN KEPADA KITAB2 TAFSIR YANG MU'TABAR. BELIAU MEMASUKI KE DALAM PENULISAN TAFSIR INI SETELAH MELENGKAPKAN DIRINYA DENGAN PENGALAMAN2 DAN KAJIAN2 YANG KAYA DI BIDANG PENULISAN, KEGUGURAN, PENDIDIKAN DAN PENGAMATANNYA YANG LUAS DAN TAJAM DALAM PERKEMBANGAN2 SOSIAL DAN POLITIK DUNIA SEMASA. BELIAU TELAH MENGHABISKAN LEBIH DARI SEPARUH USIANYA DALAM PEMBACAAN DAN PENELA'AHAN YANG MENDALAM TERHADAP HASIL2 INTELEKTUAL MANUSIA DI DALAM BERBAGAI-BAGAI KAJIAN MENENAI AGAMA2 YANG LAIN.







DI SAMPING ITU TAFSIR FI ZILALIL-QURAN ADALAH DITULIS DENGAN TINTA DERITA DAN SENGSARA YANG BEGITU PAHIT AKIBAT PENINDASAN DAN PERMAINAN POLITIK GILA KUASA YANG ZALIM DI ZAMAN ITU. BELIAU TELAH MENJALANKAN PENYEKSAAN FIZIKAL YANG KEJAM DAN TIDAK BERPERI KEMANANISAN DAN SELURUH KESENGSARAAN INI TELAH MEMBUAT SELURUH ENTITI BELIAU TERTUMPU KEPADA ALLAH SWT DAN KEPADA PENGHAYATAN AL-QURAN, DI MANA BELIAU HIDUP DI BAWAH BAYANGAN AL-QURAN DENGAN SELURUH JIWA DAN PERASAANNYA DAN HIDUP SEBAGAI SEORANG PENDAKWAH YANG ARIFBILLAH, SABAR, GIGIH, REDHA, TENANG, MENTERAM, BERSERAH BULAT KEPADA ALLAH, TIDAK MENGENAL KALAH DAN PUTUS ASA. SEMUANYA ITU MERUPAKAN FAKTOR2 PENTING YANG MELAHIRKAN TAFSIR FI ZILALIL-QURAN DI DALAM BENTUKNYA YANG UNIK YANG MENGATASI TAFSIR2 YANG LAIN. Photobucket









SEBELUM MEMASUKI KE DALAM PENTAFSIRAN ISI KANDUNG AL-QURAN BELIAU TELAH MEMBUAT KAJIAN YANG MENDALAM SELAMA BEBERAPA TAHUN UNTUK MENCUNGKIL RAHSIA2 STRUKTUR PENGUNGKAPAN AL-QURAN DAN USLUB PENYAMPAIANNYA YANG INDAH DAN PENUH MUKJIZAT . HASIL KAJIAN QURANIYAHNYA YANG ULUNG ITU TELAH DIBUKUKAN DENGAN JODOL (PENGGAMBARAN YANG SENI DI DALAM AL-QURAN) DITERBITKAN PADA TAHUN 1945 KEMUDIAN DIIRINGI PULA DENGAN BUKU (PEMANDANGAN2 QIAMAT DI DALAM AL-QURAN) DI TERBITKAN PADA TAHUN 1947 SEBAGAI HURAIAN DAN PELENGKAP KEPADA BUKUNYA YANG PERTAMA. HASIL KAJIAN YANG GEMILANG INI TELAH DISIFATKAN OLEH PARA PENGKAJI SEBAGAI ANAK KUNCI YANG DIKURNIAKAN ALLAH KEPADA BELIAU UNTUK MEMBONGKARKAN RAHSIA2 KEINDAHAN AL-QURAN YANG UNIK ITU. DAN BUKU INILAH YANG BANYAK DIRUJUKKAN OLEH BELIAU DALAM TAFSIRNYA, YANG LAHIR KIRA2 TUJUH TAHUN SELEPAS LAHIRNYA BUKUNYA YANG PERTAMA ITU.





TAFSIR FI ZILALIL-QURAN BERBEZA TAFSIR2 YANG LAIN APABILA BELIAU MENGGUNAKAN SATU METHODOLOGI PENTAFSIRAN YANG MEMBERSIHKAN PENTAFSIRAN AL-QURAN DARI PEMBICARAAN2 SAMPINGAN DAN SELINGAN YANG TIDAK DISARANKAN OLEH NAS2 AL-QURAN . JESTERU ITU BELIAU MENJAUHKAN TAFSIRNYA DARI PERBAHASAN2 BAHASA DAN TATA BAHASA, PERBAHASAN2 ILMU AL-KALAM DAN ILMU FIQAH DAN DARI CERITA2 DONGENG ISRAILIYAT YANG LUMRAH DALAM KEBANYAKAN TAFSIR TERMASUK TAFSIR2 YANG TERKENAL SEBAGAI SUMBER2 RUJUKAN. DI SAMPING ITU BELIAU JUGA MENJAUHKAN TAFSIRNYA DARI MENUNDUKKAN NAS2 AL-QURAN KEPADA PENEMUAN2 DAN PENDAPAT2 SAINS YANG SERING DILAKUKAN OLEH ORANG2 YANG TERLALU GHAIRAH UNTUK MENDAMPINGKAN PENTAFSIRAN AL-QURAN DENGAN PENTAFSIRAN SAINS, SEDANGKAN SUMBER KEDUA-DUA TAFSIR ITU ADALAH BERLAINAN IAITU AL-QURAN BERSUMBERKAN WAHYU DARI ALLAH PENCIPTA YANG MENGETAHUI SEGALA SESUATU SEMENTARA SAINS BERSUMBERKAN INTELEKTUAL MANUSIA YANG TIDAK SYUMUL, TIDAK MENTAP DAN SERING BERUBAH-UBAH.





BELIAU TELAH MENYIFATKAN PERBAHASAN2 SAMPINGAN ITU SEBAGAI CAMPURADUK YANG MEROSAKKAN JALAN PENYAMPAIAN AL-QURAN YANG INDAH,,LURUS DAN JELAS DAN SETERUSNYA MENYIFATKAN PERBAHASAN2 ITU SEBAGAI HALANGAN2 YANG MELINDUNGKAN AL-QURAN DARI JIWA SAYA DAN MELINDUNGKAN JIWA SAYA DARI AL-QURAN.

Photobucket







WALAUPUN TAFSIR FI ZILALIL-QURAN TELAH SELESAI DITULIS DAN WALAUPUN MASIH MERINGKUK DALAM PENJARA , NAMUN BELIAU MASIH BELUM PUAS MENIMBA LAUTAN KALAMULLAH. UFUK2 PEMIKIRANNYA YANG MELUAS, GAGASAN2 ISLAMIYAH YANG SEGAR DAN BARU, PANDANGAN2 DAN PERASAAN2 KESEDARANNYA YANG LEBIH HALUS MERANGSANGKAN HATI DI JIWANYA, JESTERU ITU PADA AWAL TAHUN 1960 BELIAU SEKALI LAGI TAMPIL DENGAN PENUH DEDIKASI MENGEMASKINIKAN TAFSIR FI ZILALIL-QURAN DENGAN MENOKOKKAN HURAIAN2 TAMBAHAN YANG BARU DAN PENGHALUSAN2 YANG PERLU UNTUK MENJADIKAN TAFSIR ITU SEBUAH TAFSIR HARAKI YANG SEMPURNA. USAHA KE ARAH ITU MENJADI LEBIH LANCAR APABILA BELIAU DIBEBASKAN DARI PENJARA DENGAN CAMPURTANGAN PRESIDEN REPUBLIK IRAQ ABDUL SALAM 'ARIF PADA MASA ITU. DALAM KESEMPATAN INI BELIAU TELAH BERJAYA MEMBUAT PEMBAHARUAN TAFSIR ITU HINGGA KE JUZU' YANG BAKI, KERANA BELIAU TIBA2 DITANGKAP KEMBALI ATAS TUDUHAN2 YANG PALSU DAN ZALIM.





SETELAH DIUNDANG KE ALAM PARA SYUHADA TAFSIR FI ZILALIL-QURAN MERUPAKAN SATU2NYA TAFSIR YANG PALING LUAS TERSEBAR DI SELURAH DUNIA ISLAM DI ZAMAN INI, DI SAMPING MENJADI BAHAN2 KAJIAN DAN RUJUKAN UTAMA PARA ULAMA DAN PARA MUFASSIRIN. UJAR DR HASAN FARAHAT :TAFSIR FI ZILALIL-QURAN TELAH MENJADI BEGITU TERKENAL DENGAN SEBAB SAYYID QURB ( RAHIMAHULLAH) TELAH MENULIS TAFSIR INI SEBANYAK 2 KALI, KALI PERTAMA IA MENULIS DENGAN TINTA SEORANG ALIM DAN KALI KE 2 DIA MENULIS DENGAN DARAH SYUHADA. UJUR YUSOF AL-AZYM TAFSIR FI ZILALIL-QURAN ADALAH WAJAR DIANGGAP SEBAGAI SUATU PEMBUKAAN RABBANI YANG DIILHAMKAN ALLAH KEPADA PENULISNYA. BELIAU TELAH DIANUGERAHKAN MATAHATI YANG PEKA YANG MEMPU MENGANGGAP PENERTIAN2, GAGASAN2 DAN FIKIRAN YANG HALUS YANG BELUM DICAPAI OLEH MANA2 PENULIS TAFSIR YANG LAIN. ADALAH JELAS SEKALI BAHAWA KEIMANAN BELIAU YANG TULEN, PEMBACAAN BELIAU YANG LUAS, PENGALAMANNYA YANG MENDALAM DAN BAKAT2 SEMULAJADINYA YANG GEMILANG TELAH MENJADIKAN TAFSIR FI ZILALIL-QURAN SEBUAH TAFSIR YANG UNIK DAN SECARA ADIL DAPAT DILETAKKAN DI KEMUNCAK TAFSIR2 YANG LAMA DAN YANG BARU, DI MANA TERKUMPUL PENJELASAN2 YANG SYUMUL, HIMPUNAN ILMU PENGETAHUAN, HURAIAN YANG CITARASA DAN DAKWAH YANG LANTANG KE ARAH MENGULANGI SEMULA HAYAT ISLAMIYAH, SEMENTARA DR SALEH ABDUL FATAH AL-KHALIDI PENGKAJI KARYA2 SAYYID QUTB DAN PENULIS BIOGRAFINYA YANG TERKENAL TELAH BERKATA, SAYYID QUTB DALAM TAFSIR FI ZILALIL-QURAN ADALAH DIANGGAP SEBAGAI MUJADDID DI DALAM DUNIA TAFSIR KERANA BELIAU TELAH MENAMBAHKAN BERBAGAI-BAGAI PENGERTIAN DAN FIKIRAN HARAKI, DAN BERBAGAI-BAGAI PANDANGAN TARBIYAH YANG MELEBIHI TAFSIR YANG LALU, JUGA DIANGGAP SEBAGAI PENGASAS PENGAJIAN BARU DALAM ILMU TAFSIR, DI MANA BELIAU TELAH MEMPERKENALKAN ALIRAN TAFSIR HARAKI.



ITULAH LIKU2 HIDUP YANG PENUH BERSEJARAH YANG DILALUI OLEH AL-ALIM AR-RABBANI SAYYID QUTB DALAM PERJALANAN MENAMATKAN PENGEMBARAAN YANG JAUH DI BAWAH BAYANGAN AL-QURANNUL-KARIM DAN MENINGGALKAN HASIL PENGEMBARAANNYA YANG KEKAL ABADI KEPADA UMAT MUSLIMIN.



KEMUDIAN DI WAKTU FAJAR HARI ISNIN 13 JAMADIL AWAL 1386 BERSAMAAN 29 OGOS 1966 BELIAU TELAH MENEMUI SYAHADATNYA DI TIANG GANTUNG SETELAH DIDAPATI BERSALAH OLEH MAHKAMAH TENTERA YANG TELAH DITUBUHKAN OLEH KERAJAAN REVOLUSI DI ZAMAN ITU. MAHKAMAH INI MEMPUNYAI SEJARAH PENGADILAN YANG HITAM DAN BANYAK MENGORBANKAN ORANG2 YANG TIDAK BERDOSA. HUKUMAN GANTUNG ITU TELAH DILAKSANAKAN SECARA MENDADAK KE ATAS AL-MARHUM TANPA MENGHIRAUKAN BANTAHAN DUNIA ISLAM DAN MENOLAK SECARA TIDAK SOPAN TELEGRAM RAYAUAN PERIBADI DARI RAJA SAUDI AL-MARHUM FAISAL IBN ABDUL AZIZ DI MANA BAGINDA MERAYAU SUPAYA BELIAU DIBEBASKAN DARI HUKUMAN GANTUNG DAN BAGINDA BERSEDIA MEMBERI APA SAHAJA YANG DITUNTUT OLAH KERAJAAN MESIR.

Photobucket







No comments:

Post a Comment